Al een tijdje hoor ik van mensen om mij heen dat ze last hebben van hun nek en dat er van alles kraakt als ze hun schouders bewegen. Ook hoofdpijn en een stijve rug zijn veel gehoorde klachten. Tijd om daar verandering in te brengen! Tip: versoepel je nek, schouders en rug. Dit zal je helpen!

Er kunnen vele verschillende redenen zijn, waardoor je last kan hebben van pijnlijke nek-, schouder- en/of rugspieren. Toch zijn er twee hoofdredenen aan te wijzen, namelijk stress en een verkeerde lichaamshouding.

 

Stress

Stress is er in veel verschillende soorten en maten en is te merken aan bijvoorbeeld overprikkeld zijn, oververmoeidheid ervaren, chronische stress hebben of overspannen zijn. Het kan in een van de ergste gevallen uitmonden in een burn out.

Oorzaken hiervoor kunnen onder andere liggen in je werksituatie, maar het kan ook ontstaan doordat je een traumatische ervaring meemaakt. In beiden gevallen komt je lichaam in een overlevingsmodus terecht komt, waarbij adrenaline wordt aangemaakt en je spieren zich aanspannen om te vechten, te vluchten of te verstijven. Als deze situatie van stress voor langere tijd aanblijft, kan je lichaam niet genoeg cortisol aanmaken om de adrenaline af te breken en wordt het steeds lastiger om echt te ontspannen. En voordat je het weet ben je roofbouw aan het plegen op je energielevel en put je jezelf uit.

 

Pijnlijke nek-, schouder- en rugspieren kunnen een signalement zijn van stress die in het lichaam is opgeslagen.

 

Lichaamshouding

Ground Yourself - Zo versoepel je je nek, schouders en rugIeder lichaam is anders en daarmee is ook elke houding verschillend. Toch zijn er aspecten te benoemen aan de lichaamshouding die positief bijdragen aan je fysieke (en mentale) gezondheid of het juist tegenwerkt. Een voorbeeld hiervan is dat je lichaam in een ontspannen toestand geen pijn hoort af te geven, je spieren ontspannen en je je vrij kan bewegen. Doordat we over het algemeen onze dagen zittend doorbrengen en dan ook vaak nog eens achter een computer, zet je al gauw je schouderspieren vast. De schouder zijn vaak ook nog wat opgetrokken met als gevolg dat de nek ook vast komt te zitten. Het bewust bewegen en ontspannen van deze spieren is noodzakelijk om deze verkramping op te heffen.

Geen idee hoe je dit bij jezelf kan checken? Masseer bij jezelf de spieren in je nek, schouders of rug (waar je bij kan natuurlijk 😉 ). Kan je lichtjes in de spier knijpen, bewegen zowel je spieren als je vel mee en doet het geen pijn? Goed nieuws dan zijn je spieren ontspannen. Is dit niet het geval dan mag je meer aandacht besteden aan het ontspannen ervan om bovenstaande situaties te voorkomen. Versoepel je nek, schouders en rug om omgeslagen spanning in de spieren, los te maken. 

 

Wat kan je doen?

Heb je last van flink veel stress of zit je in een burn out? Dan is er wel meer nodig dan alleen de onderstaande oefeningen om hieruit te komen (Weet dat je niet de enige bent. Zoek hulp!). Echter, het tweemaal daags doen van de oefeningen voor je nek, schouders en rug zal zeker bijdragen in het proces om je lichaam meer te helpen ontspannen. Belangrijk is dat je geduld hebt en jezelf eraan houdt om elke dag de oefeningen te doen. Alles bij elkaar kost het je maximaal 5 minuten. Dus zorg voor jezelf en maak er tijd voor. Versoepel je nek, schouders en rug en je zal je een stuk beter voel. 

Hopelijk heb je iets aan deze blog en video

Waar loop jij tegenaan bij het vinden van genoeg ontspanning voor jezelf? Of heb je tips?
Laat het me weten!