Tapas betekent in het Sanskriet de wilskracht om te veranderen of anders verwoord: zelfdiscipline. Hierbij draait het erom dat je bij jezelf nagaat hoe graag je een verandering wilt brengen in je gewoontes om een bepaald doel dat je hebt gezet, te bereiken.

 

Het achtvoudige yogapad

Tapas is een onderdeel van de yogafilosofie: het achtvoudige yogapad. (Natuurlijk is het ook van toepassing op pilates!) Het achtvoudige yogapad zijn basisregels die Maharishi Patanjali ongeveer 200 jaar voor onze jaartelling opschreef. Het zijn als het ware acht adviezen om je leven als nuttig, eerlijk en voldoenend te ervaren. Deze adviezen dragen bij aan innerlijke vrijheid en onafhankelijkheid. De fysieke oefeningen in zowel yoga als pilates, ook wel asana’s genoemd, is in de westerse wereld de bekendste van de acht.

 

Tapas

Tapas hoort in het achtvoudige yogapad bij het onderdeel ‘Niyama’, wat zelfontwikkeling betekent in Sanskriet. Dit onderdeel bestaat ook weer uit vijf geboden, die je helpen om jezelf te observeren. Allen gaan over hoe aardig je bent voor jezelf, waarbij Tapas (naast het heerlijke eten  ) dus verwijst naar de wilskracht om te veranderen of de zelfdiscipline die je hebt. Soms zal je namelijk geen zin hebben en geneigd zijn om je over te geven aan dat gevoel. Niet erg als het echt beter voor je is, maar vaak is het ook gewoon een kwestie van je doel voor ogen houden en jezelf even streng toespreken.

Het gaat om je toewijding aan je doel. Binnen het achtvoudige yogapad is het de toewijding aan yoga. Maar dit kan natuurlijk verschillen per persoon. Voor de een kan dit het beoefenen van yoga of pilates zijn, voor de ander kan het doel zijn om dagelijks een rondje te gaan wandelen of gezond te eten. Het maakt niet uit wat je doel is. Het gaat om de kracht, discipline en doorzettingsvermogen om jezelf persoonlijk te ontwikkelen. Onafhankelijk van de omstandigheden waarin je leeft.

Via (spirituele) groei en zelfontwikkeling ontwikkel je kracht in je lichaam en geest. Deze kracht, ook wel te verwoorden als doorzettingsvermogen, geeft je karakter.

 

‘Ik heb geen tijd’

 

Bekende obstakels

Tapas - Overwin je obstakelsTegenover de wilskracht en zelfdiscipline staan altijd obstakels. Een aantal hele bekende zijn: ‘ik heb geen tijd’, ‘ik heb vandaag geen zin’ en ‘ik weet niet hoe ik het moet doen’. Iedereen herkent deze zinnen wel. Zo niet, ben je dan echt eerlijk tegen jezelf? De reden dat je geen tijd hebt, heeft te maken met prioriteiten stellen. Wat vind jij het belangrijkste? Iedereen heeft namelijk 24 uur in een dag. Het is aan jou om die tijd in te vullen met wat jij belangrijk vindt.

Heb je geen zin om aan je doel te werken? Dwing jezelf dan om het toch te doen. Natuurlijk niet ten koste van jezelf, maar meestal is het je geest die je graag je oude gewoonte laat doen. De geest houdt namelijk niet van verandering. Maar wil jij bijvoorbeeld flexibeler worden? Of juist sterker? Ga dan ongeacht of je zin hebt of niet, toch thuis op de mat staan of naar je groepsles. Je hoeft namelijk niet altijd op je top te presteren. Doe het op het niveau dat je kan op dat moment. Na afloop zul je er een goed gevoel aan overhouden, omdat je weer een stap hebt gezet ten behoeve van jouw doel.

Weet je niet hoe je iets moet doen, zoek dan eerst van te voren informatie op en maak een plan wat je precies gaat doen. Zonder plan zullen oude gewoontes het al snel overnemen, want dat is vertrouwd. In het geval van yoga en pilates: als je thuis wilt oefenen, kies van te voren enkele oefeningen uit om te doen. Wil je groepslessen volgen, plan deze dan vooruit in en reserveer je les bij de desbetreffende studio. Op die manier maak je een commitment naar jezelf toe en is de kans groter dat je het volhoudt.

 

‘Hack je gedachten’

 

Tips om te beginnen

Maak het jezelf makkelijk. Begin bijvoorbeeld met 5 minuten yoga of pilates doen. Op die manier train je je hersenen dat het makkelijk is om te beginnen. In de praktijk ben je vaak toch wel langer dan 5 minuten bezig, maar dit hoeven je hersenen niet te weten

Perk je afleiding in. Bekijk voor jezelf eens waar je het meeste tijd aan kwijt bent, zonder dat je het gedurende dag beseft. Zit je veel op social media? Kijk je langer dan je wilt tv? Snoep je onbewust veel meer dan je denkt? In plaats van het rondscrollen op social media, stap eens op je yoga/pilatesmat. Wil je minder snoepen, stop dan standaard een appel en een gezonde koek in je tas. Doe dat wat bijdraagt aan jouw doel.

 

Waar loop jij tegenaan? Wat zou je graag anders willen aanpakken, maar lukt telkens niet? Of heb je tips hoe het jou juist wel lukt? Let me know!