Gewoonte aanleren - wandelen

Voornemens voor het nieuwe jaar vliegen je om de oren zo rond de jaarwisseling. Afvallen, gezond eten, meer sporten. Je kan het zo gek niet bedenken. Maar hoe maak je van een voornemen een blijvende gewoonte? In deze blog vind je 6 tips voor het aanleren van nieuwe gewoontes.

Veel mensen houden hun voornemen voor het nieuwe jaar niet vol of beginnen er niet eens aan. Dit komt vaak doordat het voornemen zo groot is dat het niet vol te houden is of dat je er heel erg tegenop gaat zien.

Denk bijvoorbeeld aan dat je wilt afvallen. Je mag niet meer snoepen, geen suikers meer eten en eigenlijk vind je de dingen die je dan moet eten helemaal niet lekker. Je dwingt jezelf zo in een situatie waarbij je tegen je wil in dingen gaat eten en je oude eetpatroon steeds verleidelijker wordt om terug op te pakken. En ja, dan kan je net zo goed stoppen. Toch?

 

Stapje voor stapje

 

Geen voornemen, maar nieuwe gewoonte

In plaats van het maken van een heel groot voornemen waar je op 1 januari mee start, kan je wat mij betreft beter kiezen voor het aanleren van nieuwe gewoontes en het liefst zo klein mogelijk beginnen.

Je lijf en hoofd hebben ongeveer een maand de tijd nodig om een nieuwe gewoonte aan te leren en te integreren in je leven als een nieuwe routine. Daarbij helpt het om een nieuwe gewoonte aan een bestaande gewoonte te koppelen.

 

Koppelen

Wil je bijvoorbeeld afvallen door meer te bewegen? Koppel het meer bewegen aan je lunchpauze op werk. Ga buiten een rondje lopen. Of als je meer wilt mediteren, ga een half uur eerder naar boven aan het eind van de dag om te mediteren voor het slapen gaan. Zo heb je je nieuwe gewoonte aan je ‘naar bed gaan’-routine gekoppeld. Kijk naar je eigen gewoontes en koppel waar het voor jou het handigst is je nieuwe wens aan een bestaande routine.

 

Klein beginnen

Je hersenen hebben het nodig om regelmatig beloond te worden om iets nieuws vol te houden. Wanneer je kiest om een heel groot doel te stellen voor jezelf, waarbij de kans groter is dat je het einddoel niet haalt, is de kans op een beloning kleiner. Knip daarom een groter doel op in kleine stapjes, zodat je de blijheid van het behalen van een doel wel kan ervaren. Geef jezelf daarnaast de tijd om een gewoonte aan te leren. Kies voor een gewoonte per keer.

Nieuwe gewoontes aanleren, wandelen, yogaDus in plaatst van je voornemen om meer te bewegen in 2019, kan je het voor jezelf klein en concreet maken door met jezelf af te spreken dat je 1 keer per week yoga gaat doen. Of elke dag een half uurtje wandelen. Ook kan je ervoor kiezen als je wilt afvallen om elke dag een bakje groente te eten in plaats van een ander tussendoortje wat je normaal gesproken eet. Zo hou je het voor jezelf overzichtelijk. En heb je toch behoefte om meer yoga te doen, langer te wandelen of meer groente te eten, lekker doen natuurlijk!

Na een maand kan je kijken of het mogelijk is een nieuwe kleine gewoonte op te pakken. Voordat je het weet heb je over een jaar (of wellicht wel sneller) je jouw grotere doel alsnog behaald en kan je het ook nog volhouden ook!

 

3 extra tips

Er zijn een aantal dingen die mij helpen bij het aanleren van nieuwe gewoontes:

1) Weet dat je altijd (opnieuw) kan beginnen.
Heb je een keer een dag gespijbeld? Geen probleem. Pak het gewoon de dag erna weer op. Je lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie. Daarom kan het zijn dat je het begin sneller terugvalt in een oude gewoonte. Hoe natuurlijker iets voor je is, hoe langer je het met minder moeite volhoudt.

2) Download een habit-tracker op je telefoon of maak er zelf een op papier.
Op die manier maak je het inzichtelijk voor jezelf hoe vaak en lang je een gewoonte al volhoudt.

3) Deel je proces met je omgeving.
Vertel je vriend(in), man/vrouw, kinderen, vrienden, etc. welke gewoonte je aan het veranderen bent. Vraag ze je te stimuleren vol te houden.

 

Welke gewoonte wil jij je eigen gaan maken? Of heb je tips hoe jij nieuwe gewoontes verwerkt in je dagelijkse leven? Let me know!