Ground Yourself - Zo versoepel je je nek, schouders en rug

Iedereen kent het wel: je wil iets nieuws gaan doen, maar na een paar weken schiet het er steeds vaker bij in totdat je helemaal stopt. Een patroon wat voornamelijk rond de jaarwisseling en na de (zomer)vakantie terug te zien is. Maar hoe kan dat nou? En vooral: wat kan je er tegen doen? Maak een vangnet voor jezelf om door te zetten.

Vaak als we ergens aan beginnen, is het omdat we er enthousiast over zijn of omdat het van iemand moet. We beginnen gewoon, maar denken niet na over wat te doen als het moeilijk wordt. Dat doen we pas als we op dat punt zijn en dan is het meestal al te laat. Een vangnet maken voor dat die moeilijke momenten helpt je om vol te houden.

 

Aan iets nieuws beginnen, is net verliefd zijn

 

Als je helemaal enthousiast bent over iets en jij wilt dat ook gaan proberen, kan je dat gevoel vergelijken met de fase van verliefdheid in een relatie. Je enthousiasme zorgt ervoor dat je er helemaal voor wilt gaan. Na een tijdje zal dat eerste gevoel van enthousiasme afnemen. Dat wil niet zeggen dat waar je aan begonnen bent, minder leuk is geworden, maar het is minder nieuw en je happy hormonen zijn weer geneutraliseerd. Net als bij veel relaties is dit het punt dat je de balans (bewust of onbewust) opmaakt of je nog wel door wilt gaan.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je verplicht wordt om iets te gaan doen. Dan sla je de hierboven uitgelegde periode over.

 

Doorzetten

doorzetten: maak een vangnet voor jezelfJe hebt besloten om door te gaan. Omdat je het moet of omdat je het wil of het goed voor je zou zijn. Wat de reden ook is waarom je besluit met iets door te gaan, grote kans dat er soms momenten zullen zijn dat je even geen zin hebt of je focus verliest. Je kan nu boos worden op jezelf, met heel veel mentale kracht alsnog weer doorzetten of je kan een vangnet ontwikkelen, ook wel een doorzetsysteem genoemd.

 

Doorzetten: maak een vangnet voor jezelf

Doorzetten met behulp van een doorzetsysteem maakt het makkelijker voor jezelf om een nieuwe gewoonte “normaal” voor je te maken. Het heeft een periode nodig om iets nieuws onderdeel van je dagelijkse routine te laten worden. Het hebben van een doorzetsysteem helpt je hierbij.

Een doorzet systeem is een kort lijstje van drie punten die je kan inzetten wanneer je iets nieuws gaat doen.

Bijvoorbeeld: je wilt tijdens je lunchpauze een wandeling gaan maken. Drie dingen die je zou kunnen doen, zijn:
* vraag een of meerdere collega’s of je met je mee willen wandelen, dus doe het samen;
* blokkeer in je agenda de tijd die je nodig hebt voor je wandeling, zodat anderen er geen afspraken overheen kunnen maken, en stel een notificatie in;
* maak het leuk(er) voor jezelf. Dus kijk of er leuke routes te lopen zijn in de omgeving waar je werkt.

Andere helpende opties kunnen zijn:
* check met je kernwaarden of dat wat je bent gestart te doen, wel echt past bij waar jij voor staat;
* vraag hulp. Dus heb je hele specifieke kennis nodig, maar heb je die zelf niet, vraag iemand die deze kennis wel heeft om je te helpen.

 

Onderzoek bij jezelf wat voor jou als vangnet kan functioneren. De punten kunnen voor iedereen weer anders zijn. Wil je hulp bij het doorzetten of het maken van een vangnet? Neem contact met me op.