Ken je dat voldane gevoel in de douche na het sporten? Tegenwoordig zitten we erg veel. En hebben we dat voldane gevoel veel minder vaak. Je leest niet voor niets overal: “zitten is het nieuwe roken”. Maar waarom dan? In deze blog lees je er meer over en welke positieve ontwikkelingen je er voor jezelf uit kan halen. Dus beweeg je gelukkig en sterk met 5 tips hoe. 

 

Voldaan gevoel na het sporten

Beweeg je gelukkig en sterk + 5 tips hoeIk hoor het vaak: “als ik dan eenmaal ben geweest, dan voel ik me heerlijk”. Iets wat gezegd wordt, voordat we gaan sporten, maar geen zin hebben. Als je flink gesport hebt, vindt er een chemisch proces plaats in je lichaam, waarbij wonderlijke stoffen en hormonen vrij komen in je lichaam. Voorbeelden hiervan zijn: endorfines, oestrogeen, dopamine en serotine. Deze stofjes zorgen voor dat geluksgevoel. Ook helpen ze je helderder te denken en maken ze je rustiger in je lichaam.

 

Te veel zitten

Tegenwoordig zitten we gemiddeld zo’n 8,5 uur op een dag. Je kan je voorstellen dat in die tijd dat we stil zitten er minder van de gelukstofjes zoals hierboven worden aangemaakt. Daarbij vertragen allerlei processen in het lijf en “dutten” we als het ware in.

 

5 tips om jezelf gelukkig en sterk te bewegen

Mijn (en die van vele andere gezondheidssite’s) tip is dan ook om regelmatig op de dag te bewegen. Dus niet alleen tijdens het losgaan in een sportschool. Kijk of je de beweging over de dag kan verdelen, zodat je lichaam regelmatig wakker gemaakt wordt.

1) Start je dag met een paar simpele oefeningen om je lichaam wakker en los te maken;

2) Loop zelf om drinken te halen (thuis en op kantoor). Je lijf is je dankbaar als je het gewoon lekker zelf gaat halen in plaats van je collega of dierbare thuis;

3) Maak een wandeling. Dit kan tijdens het lunchen, maar ook door een wandelvergadering in te plannen. Blijven je hersenen ook lekker scherp 😉

4) Regel een sta-bureau en doe staand je werk;

5) Ga op de fiets of wandelend naar je werk of de supermarkt.

 

Zin om even lekker een uur in beweging te zijn? Voel je welkom aan te sluiten bij van de reguliere yoga en pilates lessen en beweeg je gelukkig en sterk!