Body en mind zijn met elkaar verbonden. Emoties en gedachten hebben constant invloed op hoe je de wereld om je heen ervaart. Ze beïnvloeden je lichamelijk functioneren als je hartslag, bloeddruk, spierspanning en slaappatronen. Maar ook je lichamelijk functioneren heeft invloed op wat je denkt en voelt. Dus in deze blog 10 tips voor een betere body & mind-connectie. 

 

Voel je welkom bij jezelf en je bent overal thuis

 

Vertragen

Tegenwoordig zeggen we vaak dat we druk zijn. Een standaard dat hoort bij onze huidige maatschappij. We zijn druk met werken, hobby’s, etentjes, feestjes, etc. We zijn constant op pad en in contact met anderen. Door op deze manier continue aan te staan, verliezen we de connectie tussen het hoof en lichaam. Stress wat bijvoorbeeld tot uiting komt in lichamelijke symptomen als vermoeidheid of spierspanning met als gevolg pijn in je hoofd, nek, rug of andere plekken, wordt voor lief genomen. Dat hoort er nu eenmaal bij. Maar… Wanneer je je fysiek niet goed voelt, wordt het op den duur steeds lastiger om mentaal positief te blijven en je nog steeds opgewekt en fit te voelen.

Gelukkig beseffen we steeds vaker dat uitrusten en opladen ook belangrijk is. En precies in deze periode ontstaat er ook ruimte voor de connectie tussen hoofd en lichaam. Vertragen helpt je om bij jezelf na te gaan hoe het met je is, wat je voelt, waar je behoefte aan hebt, wat je wel en niet leuk vindt, van welke mensen je wel of juist geen energie krijgt, ga zo maar door.

 

10 tips voor een betere body & mind-connectie

 

1) Word je bewust van je gedachten

Je gedachten zijn er altijd. Positief en negatief. Als continue met die gedachten bezig zouden zijn en je alles zou geloven, leef je voordat je het weet het leven van de mensen om je heen in plaats van je eigen leven. Wanneer je meer controle over je gedachten krijgt, zul je meer vrede voelen met jezelf en de wereld om je heen.

 

2) Zorg goed voor jezelf

Eet gezonde voeding, slaap genoeg en beweeg elke dag. Dit zorgt ervoor dat je je niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal gezonder voelt. Creëer vervolgens een passende balans voor jou tussen de tijd dat je bezig bent met werken, hobby’s, vrienden en media. Probeer dagelijks een half uur voor jezelf te nemen. Geen technologie, puur alleen jij en jezelf.

 

3) Oefen met je ademhaling

Ademhalen, we doen het de hele dag door, vaak zonder erbij stil te staan. Maar door bewust adem te halen, kun je juist invloed uitoefenen op je lichaam en gedachten. Zo helpt een bewuste diepe ademhaling je stressniveau te verlagen, geeft het meer rust en ontspanning in je lijf en hoofd, zorgt het voor een betere concentratie en vermindert het vermoeidheid en slapeloosheid. En het goede nieuws: je kan het leren om je ademhaling optimaal te gebruiken voor jou functioneren.

 

Body en mind zijn met elkaar verbonden. Emoties en gedachten hebben constant invloed op hoe je de wereld om je heen ervaart. Ze beïnvloeden je lichamelijk functioneren als je hartslag, bloeddruk, spierspanning en slaappatronen. Maar ook je lichamelijk functioneren heeft invloed op wat je denkt en voelt. Dus in deze blog 10 tips voor een betere body & mind-connectie4) Begeef je in de natuur

In de natuur is rust en stilte. Precies wat je nodig hebt om tot jezelf te komen en aandacht te geven aan de connectie tussen je hoofd en lijf. Maak bijvoorbeeld een wandeling door het bos of de duinen. Of fiets (rustig!!) door de polder of het bos en kijk lekker om je heen. Ook kan je deze tip met tip 5 combineren.

 

5) Beoefen yoga

Yoga laat je de connectie tussen body & mind beter begrijpen en ervaren. Door yoga leer je naar je lichaam te luisteren. Je leert je grenzen te voelen en deze te respecteren. De yogahoudingen hebben ieder zijn doel en brengen zo lichaam en hoofd weer samen. Direct proberen? Voel je welkom bij een van mijn reguliere en online lessen of ga langs bij een yogastudio bij je in de buurt.

 

6) Mediteer

Meditatie helpt je om terug te komen in het hier in nu. Door meditatie verstillen je gedachten, waardoor er meer ruimte ontstaat te voelen wat er in je lichaam gebeurd.

 

7) Neem een massage

Een massage helpt het lichaam op een dieper niveau te ontspannen. Zo helpt het stress te verminderen en even helemaal tot rust te komen.

 

8) Ga naar de sauna

Ook de sauna heeft een relaxend effect op zowel je hoofd als lichaam. Het is niet voor niets dat de Romeinen dagelijks naar hun badhuizen gingen. Dus trakteer jezelf een keer op een heerlijke dag vol ontspanning. Misschien kan je het wel combineren met een lekker massage. Dubbele ontspanning! 😉

 

9) Dans!

Dansen laat alles in je lijf weer even helemaal stromen en helpt je in je lichaam te komen. Zo kom je meer in contact met je emoties en kan je die makkelijker uiten. Met als gevolg innerlijke rust. Dus zet je favoriete muziek op en ga ervoor! Dans er lekker op los en om het af te maken: zing lekker uit volle borst mee. En nee, je hoeft hier geen professionele danser voor te zijn 😉

 

10) Richt je op positiviteit

Als je wil, kan je de hele dag praten en lezen over dingen die negatief zijn. Je hoeft maar de krant open te slaan of het nieuws aan te zetten en er komt een lading negativiteit je kant op. Ook deze energiestroom van buiten heeft invloed op jou. Je hoeft nu niet te doen alsof de nare dingen die er in de wereld gebeuren niet bestaan, maar ga zelf achter het stuur zitten en bepaal bewust wat je wel en niet in je op wilt nemen. Wat je aandacht geeft groeit. Dus wil je meer positiviteit in je leven? En energie overhouden aan het einde van de dag? Kies bewust voor positiviteit in je leven en dat wat goed voor jou is.

 

Alleen door stappen te zetten kom je verder

 

Door elke dag een van de 10 tips voor een betere body & mind-connectie te proberen, ga je na verloop van tijd het effect merken bij jezelf. Heb je behoefte aan begeleiding bij het onderzoeken van de connectie tussen jouw lichaam en hoofd? Neem contact met me op en ik denk met je mee.