Acht adviezen waarop yoga gebaseerd is om een nuttig, eerlijk en bevredigend leven te leiden. Dat is waar het achtvoudige yogapad in de basis overgaat. Ze helpen je bewust te worden op verschillende niveaus om zo in connectie met jezelf en de wereld om je heen te leven. 

 

In connectie door het achtvoudige yogapad

 

Het achtvoudige yogapad

Het achtvoudige yogapad zijn basisregels die Maharishi Patanjali ongeveer 200 jaar voor onze jaartelling opschreef. Het zijn als het ware acht adviezen om je leven als nuttig, eerlijk en voldoenend te ervaren. Deze adviezen dragen bij aan innerlijke vrijheid en onafhankelijkheid. Ze maken dat je aanwezig bent in het hier en nu en niet hunkert naar het verleden en/of de toekomst. De verschillende adviezen hoef je niet in een bepaalde volgorde te beoefenen; de ene keer ben je meer op het ene advies gefocust, een andere keer op een andere. De fysieke oefeningen in zowel yoga als pilates, ook wel asana’s genoemd, is in de westerse wereld de bekendste van de acht.

 

De acht adviezen

 

1) Yama’s – de omgang met anderen

De yama’s bestaan uit vijf geboden, die je helpen in de omgang met anderen. Ze gaan allemaal over hoe aardig en respectvol je bent ten opzichte van je medemens en alles wat leeft. De geboden gaan over: geweldloosheid, oprechtheid, niet stelen, gebruik van je energie en begeerteloosheid.

 

2) Niyama’s – zelfontwikkeling

De niyama’s zijn het tegenovergestelde van de yama’s. De niyama’s zijn meer naar binnen en op jezelf gericht. Ze helpen je om jezelf te observeren. Ze gaan allemaal over hoe aardig je bent voor jezelf. De geboden gaan over: zelfbeheersing en hoe goed je voor jezelf zorgt, tevredenheid, zelfdiscipline en de wilskracht om te veranderen, zelfreflectie en de overgave aan een hoger principe.

Over zelfdiscipline, in Sanskriet ook wel Tapas genoemd, schreef ik eerder al een blog. Mocht je nieuwsgierig zijn naar meer 😉

 

In connectie door het achtvoudige yogapad3) Asana’s – lichaamsoefeningen

Lichaamsoefeningen, zoals ze bekend zijn van de yoga en pilates lessen hier in het Westen, zijn bedoeld om het lichaam en de geest soepel en schoon te houden. Als je het heel traditioneel gaat bekijken, zijn de oefeningen eigenlijk alleen maar een voorbereiding op het mediteren. Dankzij de asana’s wordt het lichaam soepel en kan de energie stromen, waardoor je lange tijd in de traditionele meditatiehouding, ook wel de lotushouding genoemd, kan zitten. Daarbij helpen de oefeningen naar binnen te keren en connectie te maken met je diepere zelf. Zo helpen de oefeningen je om jezelf op verschillende levels te observeren: fysiek, mentaal en emotioneel.

 

4) Pranayama – adembeheersing

Ademhalingsoefeningen helpen je om bewust te worden van je ademhaling, maar ook om er controle over te krijgen. Door de controle over je ademhaling te vergroten, kan je jouw ademhaling verlengen, waardoor je je aan de ene kant rustiger en aan de andere kant energieker gaat voelen. Een goede ademhaling draagt dan ook bij aan zowel je fysieke als je mentale welzijn.

Wil je meer weten over de ademhaling en hoe je die kan trainen? Ik schreef er eerder een blog over.

 

5) Pratyahara – zintuigbeheersing

Met je ogen, oren, neus, mond en tastzenuwen neem je de hele dag van alles waar. Daar kan je soms erg moe van worden, zeker als het ongevraagde en onbedoelde informatie is. Van deze informatie ben je je niet altijd bewust dat die bij je binnenkomt. Om hier meer invloed op te hebben, kan je oefenen in het terugtrekken van je zintuigen door bijvoorbeeld een soort van waas over je zintuigen te visualiseren. Op die manier help je jezelf om minder naar buiten gericht te zijn en meer naar binnen.

 

6) Dharana – concentratie

Het concentreren van je aandacht op een punt helpt je al het andere naar de achtergrond te laten verdwijnen. Zo verdwijnt afleidende ruis en maak je ruimte om te voelen wat er daadwerkelijk in dat ene punt aanwezig is. Je traint als het ware je focus om uiteindelijk je ware kern te kunnen ervaren.

 

7) Dhyana – meditatie

Mediteren is een mentaal proces, waarbij een innerlijke observatie plaatsvindt. Je wilt als het ware dat er geen ruis meer is, zodat je open kan waarnemen wat er in jou naar boven komt. Als je veel oefent, kan het zelfs zijn dat je geen scheiding meer ervaart tussen het een en ander, maar dat je alles als een geheel ervaart.

 

8) Samadhi – verlichting

Het uiteindelijke “doel” van yoga is om een staat van verlichting te bereiken. Wat verlichting nu precies is, is moeilijk te zeggen omdat er verschillende meningen over zijn. Hoe ik het zie is het de ultieme balans in jezelf. Een balans waarin je lichaam, geest en ziel met elkaar verbonden zijn.

 

Vind jouw balans

 

Je kan dus op vele verschillende manieren werken aan meer connectie tussen je hoofd en lichaam om jezelf als bestuurder op een gebalanceerde manier op reis te laten gaan met je Volkswagenbus. Ga vooral lekker onderzoeken en ervaren hoe het achtvoudige yogapad jou kan helpen om die connectie te versterken. Wil je dat op je eigen tempo doen, dan is wellicht de online school iets voor jou. Daar vind je pilates en yoga video’s, meditaties en coachingsopdrachten. Op naar connectie door het achtvoudige yogapad.