Mediteren heeft al vanaf een paar minuten per dag positieve effecten voor je gezondheid en jouw geluksbeleving. Het brengt je tot rust, helpt je stress loslaten en draagt bij aan een heldere geest. Daarbij leer je jezelf beter kennen in wie jij in je kern bent. Maar hoe start je met mediteren? En welke vormen zijn er eigenlijk allemaal? In deze blog vind je tips en meditaties waar je gemakkelijk kan starten met mediteren. 

 

Hoe stiller je wordt, hoe meer je kan horen

 

Mediteren is een mentaal proces, waarbij een innerlijke observatie plaatsvindt. Belangrijk hierbij is dat je een rustige omgeving opzoekt, waar je je veilig voelt om te ontspannen en je voor jezelf open te stellen. Met enige oefening kan je op den duur gaan ervaren dat er geen scheidingslijnen tussen het een en ander. Dat je ervaart dat alles een geheel is: je lichaam, je geest en je ziel. Wellicht zelfs jijzelf met het universum.

Maar we beginnen klein en toegankelijk. Hieronder vind je enkele voorbeelden van meditatievormen voor het gemakkelijk starten met mediteren.

 

Bodyscan

Een bodyscan is een ontspanning waarbij alle onderdelen van je lichaam stuk voor stuk worden langsgelopen om zo tot een totale lichaamsontspanning te komen. Je wordt je bewust van je lichaam, met als gevolg dat je er een beter contact mee krijgt en het daardoor ook beter kan ontspannen.

 

Visualisatie

Een visualisatie is een ontspanning waarbij je naar een verhaal luistert. Hierin wordt bijvoorbeeld een plaatje geschetst van een plek (bv. een strand, bos, bergmeer, bloemenweide, etc.). Je wordt als het ware meegenomen naar deze plek om daar te ontspannen. Tijdens de visualisatie worden alle zintuigen geprikkeld (horen, zien, voelen, ruiken en proeven), waardoor een totale beleving ontstaat. Aan een visualisatie gaat vaak een korte bodyscan vooraf, om er voor te zorgen dat je ontspannen en je bewust van jezelf bent.

 

Mediteren

Naast de bodyscan en visualisatie zijn er nog meerdere manieren om te ontspannen. Of zelfs dieper te gaan dan alleen ontspanning. Als je je kunt overgeven aan de ontspanning betekent dit dat je alles even van je af kunt laten glijden en dichterbij je kern kunt komen. Een stapje verder dan ontspannen is mediteren. Je bent dan alleen met jezelf. Door de gedachten is je hoofd achter te laten en dieper naar binnen te keren, kan je je bewust worden van gevoelens die je probeerde te ontlopen.

Om zo diep naar binnen te keren en je gedachten stil te laten worden, helpt het om te focussen op 1 ding. Zoals je ademhaling of het kijken in een vlammetje. Door deze focus verdwijnen andere zaken naar de achtergrond. Dit vergt wel enige oefening, want er komen voortdurend gedachten voorbij. Je wordt weer weggetrokken uit je focus, je geest springt van de hak op de tak. De uitdaging is om iedere gedachte die voorbij komt aan je voorbij te laten gaan. Wanneer je jouw gedachten aan je voorbij kan laten gaan en je in de modus van oordeelloos observeren komt, kunnen er inzichten omhoog komen die bevrijdend werken.

Binnen het mediteren zijn er ook weer verschillende vormen: begeleide meditatie, stille observatie meditatie, hartmeditatie, zen meditatie, mindfulness meditatie, etc. Onderzoek vooral welke meditatie jij als prettig ervaart.

Begeleide basis meditatie met de adem:

 

Tips

Om fijn te mediteren zijn een aantal dingen handig om te doen:

  1. Gemakkelijk starten met mediterenZoek een plekje waar je tot rust komt en waar geen externe afleidingen zijn.
  2. Maak het jezelf comfortabel. Doe prettige kleding aan, pak er een dekentje en een kussentje bij, zet een kaarsje aan. Wat jij prettig vindt.
  3. Begin met een korte meditatie en bouw de tijdsduur rustig op.
  4. Zorg voor een goede houding. Wanneer je ervoor kiest om rechtop te zitten, zorg dat je ruggengraat netjes rechtop is. Ook kan je ervoor kiezen om te gaan liggen.
  5. Sluit je ogen tijdens het mediteren, zodat je nog beter naar binnen kan keren en kan voelen wat daar gaande is.
  6. Focus op je ademhaling als je merkt dat je gedachten alle kanten op gaan. Je kan bijvoorbeeld je ademhaling tellen.
  7. Plan tijd in om even rustig te gaan zitten.

 

Wil jij ook gemakkelijk starten met mediteren? Hopelijk helpen bovenstaande tips en audio’s je op weg. Wil je meer mediteren? Neem dan een abonnement op de online school. Daar staan nog meer audio-bestanden die je op weg helpen.