Energieker door yoga

Last van je rug, koude handen en voeten, vaak hoofdpijn. Wat deze ongemakken met zich gemeen hebben, is dat het allemaal symptomen zijn van een wervelkolom die uit balans is. Zoals Joseph Pilates zei: “Je bent zo jong als dat je wervelkolom flexibel is.” Oftewel: de uitlijning van je wervels dragen bij aan hoe fit en vitaal jij je voelt. In deze blog lees je meer over de wervelkolom en waar je op wilt letten.

 

De wervelkolom

Kort gezegd is de wervelkolom een stapel van vierentwintig individuele wervels. Elk weer gescheiden door een tussenwervelschijf, die je helpt te draaien, buigen en schokbewegingen opvangen. Daarbij geeft de wervelkolom je stabiliteit in je lichaam en beschermt het je ruggenmerg. Via waar de geleiding van de zenuwimpulsen (informatie) van en naar onze hersenen en de rest van ons lichaam wordt doorgegeven.

 

Je bent zo jong als dat je ruggengraat flexibel isNeutrale wervelkolom

Met een neutrale wervelkolom wordt de S-vorm van de wervelkolom bedoeld. Waarbij als je op je rug ligt de wervelkolom op enkele plekken op de grond rust, terwijl ook delen als de onderrug los van de grond blijft. De wervelkolom blijft dus in de natuurlijke krommingen van de rug.

 

Door de zwaartekracht is rechtop staan voor de wervelkolom moeilijker dan liggen. In een staande positie wordt de wervelkolom door de zwaartekracht namelijk ‘tegengewerkt’. In een liggende positie helpt de zwaartekracht juist met het verlengen van de wervelkolom. Daarom worden de oefeningen bij klassiek mat pilates veel op de grond uitgevoerd. Maar ook in de yoga zijn er veel grondhoudingen waarbij hier extra aandacht aan wordt besteed.

 

Vermijden

Er zijn twee veel voorkomende valkuilen die je graag wilt vermijden tijdens het doen van de oefeningen in yoga en pilates. Maar eigenlijk ook in je dagelijks leven.

De eerste is ‘het onderkantelen van het beken’. Hiermee wordt het opdraaien van de heupen bedoeld. Hierdoor til je het onderste deel van je bekken op en het bovenste deel kantel je naar beneden of naar achteren. Als je staat of zit, kan het onderkantelen van het bekken er toe leiden dat de natuurlijke kromming van de onderrug vermindert, wat niet wenselijk is en zelfs rugklachten kan veroorzaken.

Het tegenovergestelde van het onderkantelen van het bekken komt voor wanneer de buikspieren nog niet sterk genoeg zijn om de positie vast te houden en de onderste rugspieren samentrekken.

 

Het doen van oefeningen speciaal voor de flexibiliteit van je rug, helpt je wervelkolom jong (qua gevoel natuurlijk) en bewegelijk te houden. Pilates en yoga zijn hier mooie bewegingsvormen voor. Merk je nu dat je als voor een langere tijd pijn hebt aan je rug, bekken of schouders? Laat je dan eens onderzoeken door een chiropractor. Die is gespecialiseerd in de wervelkolom en kan je helpen om je weer vrijer in je lichaam te voelen. Hoofdpijn, koude handen en voeten, en vele andere symptomen kunnen veroorzaakt worden doordat er in je wervelkolom iets bekneld zit.

Dus zorg goed voor je ruggengraat: laat je preventief onderzoeken en blijf in beweging, want je bent zo jong als dat je wervelkolom flexibel is.