Elk jaar, in de herfst en aan het begin van het nieuwe jaar, is er zo’n periode waarin vele mensen ziek worden. Mensen gaan verschillend om met ziek zijn: de ene neemt het voor lief en de andere probeert zo min mogelijk ziek te worden. Wil jij ook bij de laatste categorie horen? In deze blog 14 tips voor het versterken van je immuunsysteem.

 

Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden

 

Immuunsysteem

Het immuunsysteem, ook wel je afweersysteem genoemd, is verslapt en indringers dringen je lichaam binnen. Het immuunsysteem is ontworpen om het lichaam te beschermen tegen bacteriën, virussen, schimmels, etc. Onder andere je huid, darmen, luchtwegen, bloed en lymfestelsel maken hier onderdeel van uit.

Ook nu met het corona-virus dat rond gaat, is je immuunsysteem een belangrijke schakel of je wel of niet flink ziek wordt. Disclaimer: ik vertel niet dat ik weet hoe dit virus te werk gaat, maar ik geloof er wel in dat we zelf dingen kunnen doen om zo gezond en fit mogelijk te blijven. Wil je ervoor zorgen dat je minder vaak, snel of heftig ziek wordt? Probeer dan je immuunsysteem op deze verschillende onderdelen te versterken. Hieronder vind je 14 tips voor het versterken van je immuunsysteem.

 

14 tips voor het versterken van je immuunsysteem

 

1. Eet veel groente en fruit

14 tips voor het versterken van je immuunsysteemHet is een open deur, maar het blijft belangrijk: gezond eten helpt je immuunsysteem. Veel groente en fruit helpen om de vitamines binnen te krijgen. Maar denk ook aan vezels, goede vetten en eiwitten. Tegenwoordig zijn er heel veel leuke foodie boeken om hiermee op een leuke manier te experimenteren.

Een paar die ik fijn vind om te gebruiken zijn: Plenty, boeken van Rense Kroes, Veggie, Eet als een expert, Hoe word je 100?, Voedselzandloper, Feel good food en leukerecepten.nl.

 

2. Supplementen

Het belangrijkste is dat je gezond en gevarieerd eet. Op die manier krijg je zo veel mogelijk van de benodigdheden binnen voor een gezond lichaam. Toch kan het soms zijn dan je bepaalde stoffen extra nodig hebt. Dan kan je extra vitamine slikken om je immuunsysteem een boest te geven. Ikzelf kies altijd voor de meest natuurvriendelijke en duurzame varianten. Een aanvulling op je voeding kan bijvoorbeeld Echinaforce zijn. Ik gebruik het elke ochtend.

 

3. Kruidenthee

Daarnaast kan kruidenthee ook bijdragen aan het versterken van je immuunsysteem. Zo staat salie thee erom bekent dat het een kalmerende werking heeft. Salie bevat veel antioxidanten en geeft daardoor een boost aan je lever en lymfesysteem. En het draagt bij aan de gezondheid van je luchtwegen. Ben je verkouden of aan het hoesten, dan kan salie thee je verlichting geven.

Tijm thee kalmeert de maag en helpt bij darmklachten. Ook kalmeert het je zenuwstelsel en geeft het rust tijdens stressperiodes.

En brandnetel thee heeft een ontstekingsremmende werking en bevat verschillende stoffen om het immuunsysteem te versterken. Ikzelf drink deze kruidentheeën zo goed als iedere dag.

 

4. Drink voldoende

14 tips voor het versterken van je immuunsysteemDrink voldoende water, (kruiden)thee of bouillon. Je lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. Dus belangrijk om goed te drinken om je lichaam te hydrateren. Drink daarom ongeveer 2 liter aan water, (kruiden)thee of bouillon. Hoe beter je gehydrateerd bent, hoe beter je slijmvliezen werken en daarmee minder kans dat een virus of bacterie je lichaam binnenkomt.

 

5. Beweeg en sport regelmatig

Als je bewogen hebt, vindt er een chemisch proces plaats in je lichaam, waarbij wonderlijke stoffen en hormonen vrij komen in je lichaam. Voorbeelden hiervan zijn: endorfines, oestrogeen, dopamine en serotine. Deze stofjes zorgen voor het geluksgevoel. Je voelt je weer vrolijker en positiever. Ook helpen ze je helderder te denken en maken ze je rustiger in je lichaam. Hiervoor is je afbeulen in de sportschool niet nodig. Je kan ook lekker een potje dansen in de woonkamer, een rondje buiten lopen in de natuur, een ommetje gaan fietsen of lekker wat yoga of pilates doen als thuis work-out. Meer weten en/of op zoek naar tips? Onlangs schreef ik er een blog over.

 

6. Ga de zon in

Af en toe lekker in de zon zijn, is een heerlijke manier om je immuunsysteem te versterken. Vitamine D helpt je energiek te voelen en de zon activeert de T-cellen. Deze laatste kunnen daardoor sneller op de plek zijn waar het immuunsysteem verzwakt is.
Let op! Zorg dat je jezelf wel goed beschermt door je in te smeren, niet te lang achter elkaar in de zon te zijn en al helemaal niet op het heetste moment van de dag.

 

7. Zorg voor ontspanning

14 tips voor het versterken van je immuunsysteemNaast inspanning om verschillende systemen in het lichaam te activeren, is het ook belangrijk om genoeg te ontspannen. Om verschillende redenen kan er stress opgeslagen worden in het lichaam. Soms zelfs zonder dat je het door hebt. Spieren gaan vastzitten, organen kunnen niet goed meer functioneren en je immuunsysteem wordt zwakker. Door elke dag meerdere malen te ontspannen, kunnen al die systemen weer beter gaan functioneren en zo bijdragen aan een sterk immuunsysteem.

Wat je kan doen om te ontspannen is yoga, mediteren, wandelen in de natuur, muziek luisteren, een kopje thee drinken en voor je uit staren, ademhalingsoefeningen en je gedachten bevragen. Meer hierover weten? Ik schreef er onlangs een blog over.

 

8. Slaap voldoende

Op tijd naar bed is cruciaal voor een sterk immuunsysteem. Tijdens het slapen vinden er allemaal herstelprocessen plaats in het lichaam, waardoor je minder kwetsbaar wordt voor virussen en bacteriën. Streef er naar om ongeveer 8 uur per nacht te slapen. Let daarbij er wel op dat de kwaliteit van je slapen hierin ook meegenomen wordt. Dus zorg dat je met een rustig hoofd naar bed gaat. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.

 

9. Koud afdouchen

Douch na het douchen even koud af. Wellicht is het even doorbijten, bouw het vooral rustig op, en herinner waarom je het doet: het versterkt je immuunsysteem, je voelt je energieker, je hebt een betere focus, minder stress en ontstekingen in je lichaam en je voelt je daarna rustiger. Meer weten? Ik schreef er onlangs een blog over.

 

10. Goede hygiëne

Wanneer er mensen ziek zijn, zorg dat je eigen hygiëne dan extra goed is. Het immuunsysteem wordt het meest op de proef gesteld door de overdacht van virussen en bacteriën van mens-tot-mens. Dus houd afstand van mensen wanneer je vermoedt dat de ander ziek is, maar blijf ook zelf thuis als je je niet goed voelt voor de gezondheid van anderen. Ben je toch al met iemand in aanraking gekomen die ziek was? Was dan direct je handen en vermijd contact tussen je vingers en je mond, neus en ogen. Verder kan je ook je handdoeken eerder verversen, vaker schone kleren aantrekken, het bed eerder verschonen en het huis ventileren door ramen tegen elkaar open te zetten.

 

11. Ga naar een chiropractor

Een chiropractor zorgt ervoor dat je wervelkolom in de voor jou optimale positie is, zodat je zenuwen die erlangs lopen kunnen communiceren met de rest van het lichaam. Staat een wervel net iets scheef, worden de zenuwen bekneld. Herstelprocessen kunnen dan niet goed meer plaatsvinden. Vanuit hier kunnen verschillende ziektes ontstaan, die soms pas na heel veel jaren zichtbaar worden. Door regelmatig naar een chiropractor te gaan, zorg je dat je zenuwen optimaal kunnen blijven communiceren en je immuunsysteem daarmee zo sterk mogelijk kan blijven.

Ikzelf ga naar Gewoon Chiropractie in Scheveningen. Een geweldig zorgzaam team ontvangt je daar. Mocht je op zoek gaan naar een chiropractor, vraag dan of hij/zij holistisch te werk gaat en het ziet als een onderdeel van je dagelijks leven. Of dat hij/zij puur en alleen probeert problemen te verhelpen, mocht je bijvoorbeeld blessures hebben. Een wervel kan namelijk door maar een lichte beweging, verkeerd liggen tijdens het slapen of bij stress verschuiven. Als je met enige regelmaat naar een chiropractor gaat, kan deze verschuiving direct verholpen worden in plaats van wanneer je er grotere ongemakken van gaat ervaren.

 

12. Blijf optimistisch

Beweeg je gelukkig en sterk + 5 tips hoeZorg ervoor dat je humeur positief blijft. Dit is niet alleen prettig voor je mentale gemoedstoestand, maar ook goed voor je immuunsysteem. Je gedachten hebben dus ook een effect op je fysieke staat. Onlangs schreef ik een blog over hoe je om kan gaan met je gedachten. Ook is het interessant om de documentaire Heal te kijken.

Het oefenen van dankbaarheid helpt je bij het positief houden van je gedachten. Door te zien welke positieve dingen er in je leven gebeuren, kan je makkelijker optimistisch blijven. Weten hoe je dit kan oefenen? Lees de blog die ik hierover schreef. 

 

13. Uit je emoties

Praat over je gevoelens. Het opkroppen van je emoties, zijn als blokkades in je lichaam. Je energie kan er niet meer vrij door stromen. Spreek je emoties uit, zodat je ze kan loslaten.

 

14. Blijf in sociale contacten investeren

Een gevoel van eenzaamheid kan het immuunsysteem verzwakken. Mede door de invloed van je gedachten op je fysieke staat en mogelijk stress die daarbij komt kijken, zijn hiervoor een reden. Een goed netwerk aan vrienden en familie vermindert stress en op die manier draagt het bij aan het verhogen van je weerstand. Laat elkaar weten dat je aan de ander denkt, praat met elkaar over hoe het met je is en geef elkaar regelmatig een knuffel. Kan je iemand niet in reallife zien, zoek dan het contact op door middel van te (video-)bellen, een berichtje te sturen of een mail/brief te sturen.

 

 

Hopelijk heb je iets aan deze 14 tips voor het versterken van je immuunsysteem.

Wil je hulp bij het versterken van je immuunsysteem? Bekijk dan het online aanbod: live lessen/coaching, cursus ‘In 5 stappen op weg naar jouw droomleven’ en school ‘Leef jouw avontuur’.

Wil je meer informatie? Neem dan contact met me op, ik help je graag verder.